Terugblik op het Van Traa Shipping Seminar 2024
Wie graag stilzit moet niet in de maritieme sector gaan werken. De technologische, maatschappelijke en juridische ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op, zodat het noodzakelijk is om goed op de hoogte blijven. In het bijzijn van 100 geïnteresseerden namen de advocaten van Van Traa een aantal van deze nieuwe ontwikkelingen onder de loep tijdens het Shipping Seminar in de Stadshavenbrouwerij op 14 november 2024 te Rotterdam.
Aaron Nagtegaal stak als eerste van wal over de doorwerking van publiekrechtelijke maritieme normen in private verhoudingen, zoals op het gebied van cyberveiligheid, maritime decarbonisation en ESG. In de CMA CGM Libra-zaak bleek dat het vereiste om een deugdelijk passage plan te hebben op basis van IMO Guidelines for Voyage Planning ook doorwerkt in de vraag of een schip zeewaardig is onder de Hague (Visby) Rules. Het is dan ook niet onaannemelijk dat in de toekomst niet-naleving van vergroeningsverplichtingen, zoals die in het kader van decarbonisatie, ook tot privaatrechtelijke aansprakelijkheid van een scheepseigenaar zou kunnen leiden.
Mark Broekhuisen pakte vanuit juridisch én technisch perspectief door op het onderwerp decarbonisatie. Hoewel er vooruitgang wordt geboekt met schonere brandstoffen, blijft de vraag of de huidige vloot en infrastructuur voldoende voorbereid zijn. Dat een snelle overstap naar een schonere brandstof nog niet zo eenvoudig is, blijkt bijvoorbeeld uit de veiligheids- en milieuproblemen die door de introductie van VLSFO (Very Low Sulphur Fuel Oil) zijn ontstaan.
Nol van Hal gaf een presentatie over het recht van ‘beperkingsgerechtigden’ (waaronder scheepseigenaren) om hun schadevergoedingsverplichting te beperken, zoals onder het LLMC voor zeeschepen en het CLNI 2012 voor binnenschepen. Recente jurisprudentie suggereert dat de kring van beperkingsgerechtigden ook de walkapitein in een Shore Control Center omvat.
Nog nuttiger dan het op de hoogte zijn van nieuwe ontwikkelingen is het voorkomen van toekomstige problemen. Het programma werd daarom afgesloten met een paneldiscussie met Jolien Kruit, Vincent Pool, en Frank Salome over het belang van toekomstbestendig contracteren. Denk daarbij aan het integreren van duurzame doelstellingen in scheepsbouwcontracten, informatieverschaffingsverplichtingen, en ook aan het opnemen van overmachts- en indexeringsclausules met het oog op economische en geopolitieke ontwikkelingen.
Werk aan de winkel dus, maar eerst mocht er geborreld worden. Wij kijken met veel plezier terug op een wat ons betreft geslaagd seminar.
Heeft u naar aanleiding van het Shipping Seminar vragen of opmerkingen, neem dan vooral contact met ons op!